Nej tack till goda råd?

Att få ett oönskat gott råd, är enligt psykoligin ett stort NEJ. Råd över huvudtaget skulle man faktiskt kunna säga. Det viktigaste är att försöka få personen i fråga själv komma fram till det råd du skulle vilja ge. Genom små hintar klara det själv!

Något som jag kan tycka väldigt illa om är just goda råd, som kommer i tid och otid. Menar självklart inte att jag drar nytta av dem, men i stundom kan de komma väldigt olägligt. Känner mig nästan kränkt av att folk tror att man är okunnig och inte kan hantera vissa saker på egen hand. Kanske är jag en sådan där tjej som kan själv; det är mycket möjligt men tror att det är fler med mig som tycker att det här är jobbigt...

Vissa gånger kan jag känna, men låt mig göra fel så jag lär mig själv. Ni behöver inte sopa rent framför mig för att jag ska kunna klara mig. Självklart är jag en av dem där som gärna vill hjälpa andra och kasnke själv kommer med så kallade goda råd i mellanåt; men försöker att inte passera några olämpliga gränser. Det är verkligen svårt att hitta en balans, men om man ställer sig frågan "Om det hade varit ombytta roller, hade jag velat höra det där då?".

Det är inte alltid rätt att utgå från sig själv, men det är det mest korrekta vi kan göra de allra flesta gångerna. Vi kan inte känna exakt det andra känner, det vore magiskt om vi kunde det. Det hade blivit mycket enklare på det viset, men vi kan alltid lära av våra misstag.

Men det absolut viktigaste enligt mig, låt inte folk trycka ner dig med sina goda råd utan försök säga ifrån. Ja visst är det det svårt när den andra parten bara vill väl, men hur ska personen i fråga kunna förändra sig om den aldrig får reda på att den gör fel? Hade inte du själv velat veta om du av misstag gjorde någon annan illa...


VÅGA STÅ PÅ ER OCH RANNSAKA ER SJÄLVA!

Må väl en lördag som denna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0